Skip to content

Het strand als inspiratie

03/04/2011

Een jaar of dertig geleden woonde ik bijna aan de zee. Met mijn twee dochtertjes, de ene 4 jaar en de andere een paar weken oud bracht ik heel veel uren door aan het strand van de dorpjes Strand en Gordonsbaai, niet ver van Kaapstad.

Zee-egels van Gordons Bay

En elke keer bracht ik handen vol schelpen naar huis. Mensen hebben door alle eeuwen heen hun zakken gevuld met strandvondsten . Jutten zit in ieder van ons. Op welk strand ter wereld ik ook kom, ik vind schatten die ik meeneem, en in mijn koffer verstop. Om eenmaal thuis te beseffen dat ik al kilo’s en bergen schelpen héb. Maar als ze zo mooi vochtig liggen te glanzen in de zon zijn ze absoluut onweerstaanbaar! Tot dusver ben ik er nog nooit voor aangehouden… Uit Zuid-Afrika komen dus deze zee-egels. De kleinste is nog geen centumeter in doorsnee.

Al meer dan dertig jaar heb ik ze en altijd als ik dat doosje tegenkom, bijvoorbeeld met verhuizingen denk ik: Ik wil er ‘iets’ mee doen! Maar ze zijn zo teer. Ik denk dat de helft in de loop van de tijd is gesneuveld. Nu heb ik iets bedacht om ze sterker te maken, er mallen van klei van te maken en daarin porselein te drukken. Al doende kwam er een divers aantal fijne sieraden tevoorschijn. En er zitten nog meer ideeën in mijn hoofd. Binnenkort loop ik weer op de stranden bij Kaapstad, en ik ga weer op zoek, ik zoek nog een grote, met een grove structuur. Maar de babies zijn ook perfect en erg vertederend!

Oorstekertje mini zee-egel 9mm, glanzend oker glazuur €12.00

Voor deze oorstekers  heb ik een zelfontwikkelde verftechniek toegepast. Met fris en zomers resultaat.

Zee-egel oorstekers, 1.9 cm turquoise €14.00

Zee-egel broche pin, antraciet €12.00

Zee-egel oorstekers groen €12.00

Mini zee-egel oorstekertjes in hemelsblauw met puur zilveren (99.8%) bullet €15.00

2 reacties
  1. edith permalink

    Die gele zijn helemaal stoer! Enne.. wie heeft er zo’n rood haar? 😉

  2. Haai Paula! Die Zee-egel oorbelle is PRAGTIG! (ek ken dit as see-pampoentjies).
    Mooi dag!!
    Toortsie van Suid-Afrika!! 😀

Geef een reactie

