Skip to content

Ooit zulke zee-egels gezien?

15/09/2011

In een van mij vorige berichten vertelde ik over mijn fascinatie met zee-egels. En hier is de wet van de aantrekkingskracht weer in werking. Als je ergens mee bezig bent komt het van alle kanten op je af.

In Zuid-Afrika vond ik ze op het strand, kreeg ze van goede mensen die ik ontmoette en kocht ze in schelpenwinkels. Binnenkort ga ik eens kijken hoe ik ze voor mijn keramiek kan gebruiken.

Mijn verzameling breidt uit, zonder dat ik er moeite voor hoef te doen...

Helemaal onderin rechts liggen zeeboontjes, die ik vorige week op het Haagse strand vond, zusterlijk naast de ‘sand dollars’ die ik in een kunstwinkeltje in Bredasdorp, Zuid-Afrika kocht.

De laatste twee weken van augustus was ik in Bretagne, Quiberon en liep nietsvermoedend op een ‘vide grenier’. (De heerlijkste rommelmarkten die je je kunt indenken vind je in Frankrijk!)
En daar staat me een hele tafel vol reuze zee-egels!

Allemaal ongeveer 10 cm in doorsnee

Schoongemaakt en wel. Ik kon het niet laten om een tas vol te kopen, die een veilig plekje in de camper kregen en ongeschonden in Nederland het volgende lot vonden:

Met kerstlichtjes van de rommelmarkt wordt het een uniek lichtobject!

Deze zee-appels of zee-egels zijn in de golf van Morbihan opgevist door de vader van de verkoopster, die visser is. Wat ik vooral leuk vond is dat ik na bijna twee weken Frankrijk haar frans goed kon volgen! Volgens haar werden ze niet gegeten, of ik moet het toch verkeerd hebben verstaan. Op Wikipedia staat namelijk dat ze wel als delicatesse kunnen worden geconsumeerd.

From → Zee-egels

2 reacties
  1. luzellea permalink

    Oulike idee Paula!

  2. Hello Paula. Die see-pampoentjies is pragtig.
    Ek wonder sommer hoe dit met jou gaan? Groete uit Suid-Afrika

Geef een reactie

